2023.10.25
Cash is no longer King
Nästan hälften i Sverige använder aldrig kontanter. Norden är världsledande inom digitala betalningar, på flera sätt. Det historiska paradigmskiftet de senaste två åren, när mobilbetalningar blivit mer populärt än kontanter, bekräftas i Nets Nordic Payment Report.
46 procent av svenskarna använder aldrig kontanter som betalmedel vid handel i fysiska butiker, enligt en konsumentundersökning i Nets senaste betalningsrapport. Mobilbetalningar är nu det näst mest föredragna betalalternativet, efter kortbetalningar, när svenskarna handlar i fysiska butiker. Swish är mest populärt, men Apple Pay ökar mest.
– Det är en anmärkningsvärd utveckling vi ser när det gäller svenskarnas användning av kontanter. Vi har gått från att ha plånböcker med kontanter, till plånböcker utan kontanter och har nu i allt högre grad ingen fysisk plånbok med oss alls, säger Louise Richardson, Sverigechef på Nets.
Användningen av kontaktlösa betalningar har ökat starkt i hela Norden de senaste åren, och omkring 90 procent av konsumenterna använder betalmetoden. En klar majoritet av de nordiska konsumenterna anser att mobilbetalning är en elektronisk plånbokslösning – primärt Swish i Sverige, Vipps i Norge och MobilePay i Danmark.
Swish dominerar med 59 procent av de kontaktlösa betalningarna, Apple Pay står för 15 procent medan Google Pay och Samsung Pay har 3 procent vardera.
Kort toppar listan
Kort som betalmedel i fysiska butiker dominerar i handeln. Sverige har en mycket väl utbyggd infrastruktur för kortbetalningar, precis som våra nordiska grannländer. 56 procent av svenskarna använder kortbetalningar dagligen.
Under första halvåret 2023 stod kontaktlösa betalningar för 86 procent av alla kortbetalningar i Sverige. I början av 2020 stod kontaktlösa betalningar för endast 43 procent av alla kortbetalningar i Sverige, och då använde två tredjedelar av svenskarna inte betalmetoden överhuvudtaget.
– På ett tioårsperspektiv har det skett en enorm utveckling. Förut dominerade kontanter och kortbetalningar i fysiska butiker men utvecklingen för de två betalsätten har gått åt helt skilda håll. Vi har gått från kort med pinkod till chipkort utan pinkod, det vill säga kontaktlösa kortbetalningar, och idag ligger allt fler kort i mobilen. Antalet kortbaserade transaktioner har ökat extremt mycket medan kontanter har gått åt det motsatta hållet med radikalt färre transaktioner. På många sätt är denna utveckling bra men det finns också utmaningar för ett antal grupper som har svårt i den digitala utvecklingen och här behöver vi hitta bra lösningar, säger Bengt Nilervall, betalningsexpert på Svensk Handel.
Nets nya rapport, Nordic Payment Report, kan laddas ner här.