2022.02.01
ARN: Fel i portabel AC – ersättning för fel i produkt?
Kunden köpte på Internet en portabel AC för 4 618 kronor med värmefunktion som levererades i maj 2021. Dagen efter upptäckte kunden att produkten inte hade någon värmefunktion och reklamerade.
Produkten byttes ut i juni 2021 men den nya produkten hade samma fel. Kunden begär ersättning med 5 000 kr (1 000 kronor avser den första felaktiga produkten, 1 500 avser att produkten saknar värmefunktion och 2 500 kronor avser repade golv vid utbytet).
Säljaren har erbjudit kunden ett prisavdrag med 20 % då produkten saknar värmefunktion alternativt återköp av produkten. Säljaren anser inte att de skadat golvet vid utbytet.
ARN konstaterar utifrån handlingarna i ärendet att säljaren lämnat skäligt erbjudande till kunden vad avser felet i produkten och rekommenderar kunden att godta erbjudandet, samt att det av handlingarna i ärendet inte är möjligt att avgöra hur skadan på golvet uppkommit. ARN avslår kundens yrkande.