2022.01.11
CES 2022 – hållbarhet i fokus på mässa färgad av pandemin
2022 inleddes med CES, Consumer Electronics Show, i Las Vegas. Här sammanfattar APPLiAnytt, som i år valde att besöka den digitala mässan, kortfattat vad de fyra medlemsföretagen Bosch, Hisense, Procter & Gamble och Samsung valde att fokusera på under mässan.
Ifjol var CES en helt digital mässa, men i år gick mässan av stapeln på plats i Las Vegas den 5-7 januari (i elfte timmen meddelades att mässan kortades med en dag) och delar av mässan – till exempel många av presskonferenserna – streamades, så att man kunde delta på distans.
De 2 300 utställande företagen besöktes av drygt 40 000 personer (vilket är ungefär en fjärdedel jämfört med ett vanligt år) varav 30 procent var internationella besökare från 119 länder.
Hisense
På Hisense virtuella presskonferens under CES satte David VanderWaal, Vice President Marketing for Americas, tonen för mässan genom att berätta att för 400 år sedan skrev en kinesisk poet (Nalan-Xingde) ”Sometimes we don’t know what we have until it’s gone” – ett passande citat i pandemitider.
David VanderWaal sade att Hisense Group vuxit under pandemin, och omsatte 27 miljarder dollar 2021, vilket motsvarar en ökning på drygt 20 procent (Hisense overseas stod för 10,8 miljarder dollar av omsättningen och ökade med 30 procent). Företaget sålde 30 miljoner displayprodukter under fjolåret och är #1 på TV i Kina, Japan, Australien och Sydafrika. På vitvarusidan är Hisense #1 i Kina på export av kyl/frys, och Gorenje är #1 på kyl/frys i Tjeckien, Slovenien, Kroatien och Serbien.
I år ska Hisense bygga tre nya ”Connect Life Experience Centers” – i USA, Europa och Kina – med Smart Home Appliances som till exempel kyl/frys, diskmaskiner och vinskåp, berättade David VanderWaal, och förklarade att Connect Life plattformen möjliggör helt integrerade smarta hem och kök.
Bosch
Bosch startade sin virtuella presskonferens på CES med nya videoreklamklipp med rubriken ”High-tech #LikeABosch” som handlar om att använda high-tech för att förbättra människors liv, överallt.
Tanja Rückert, Bosch Chief Digital Officer, berättade att företaget nyligen genomfört en stor undersökning i Storbritannien, Tyskland, USA, Indien och Kina – kallad Tech Compass – där 72 procent svarade att teknologi gör världen till en bättre plats. Andra saker som kom fram i undersökningen var att 76 procent tror att tekniska framsteg är nyckeln till att bekämpa klimatförändringar, och fyra av fem svarade att framgång är beroende av att bygga förtroende. Tanja berättade att Bosch, i februari 2020, var det första stora industriella företaget som uppnådde målet att bli koldioxidneutrala, samt att de nu arbetar för att minska utsläppen i hela värdekedjan.
Tanja berättade vidare att Bosch är ett ”Software + IoT”-företag, med 35 000 anställda mjukvaruutvecklare (av totalt 395 000 anställda), och att 100 procent av företagets elektriska produktkategorier nu är uppkopplingsbara. 2020 sålde Bosch fyra miljoner uppkopplingsbara produkter för hemmet (verktyg och hushållsprodukter) och 2021 växte antalet till sex miljoner, alltså 50 procent fler. 2025 ska alla Bosch produkter vara försedda med AI eller vara tillverkade med hjälp av AI, sade Tanja Rückert, och nämnde som ett redan existerande exempel Home Connect Fridge – som kan identifiera innehåll, föreslå recept samt reducera matsvinn.
”Vi tror att Artificiell Intelligens (AI) och Internet of Things (IoT) är det bästa sätten att leverera mervärde på riktigt. Vi digitaliserar systematiskt vår kärnverksamhet för att öka nyttan för våra kunder. Framöver strävar vi även efter att omvandla försäljningen av varje digital produkt till tjänstebaserade intäkter”, säger Tanja Rückert.
Ett exempel på en produkt som kan bidra till att avsevärt minska koldioxidutsläpp i världen är Dryad Silvanet Wildfire Sensor, som innehåller Bosch nya gassensor (den första på marknaden med AI) som hjälper till att upptäcka skogsbränder och trådlöst meddelar de lokala myndigheterna, långt före kamera- eller satellitbaserade system.
Mike Mansuetti, Bosch President i Nordamerika, berättade att skogsbränder står för 20 procent av jordens koldioxidutsläpp varje år, vilket är mer än all form av transporter (bil, flyg och båt).
”Sensorerna kommer att kunna rädda liv och hem, och samtidigt förhindra mängder av CO2 från att komma ut i atmosfären. Allt tack vare kombinationen av AI och Internet of Things.”, säger Mike Mansuetti.
Samsung
Under Samsungs Keynote på CES 2022, med rubriken ”Together for tomorrow”, talade JH Han, Vice Chairman and CEO Samsung, bland annat om hållbarhet, återvinning och miljö. Han berättade att Samsung ifjol reducerade sina koldioxidutsläpp i produktionen med 700 000 ton samt att man ifjol använde 30 gånger mer återvunnen plast i displayer jämfört med föregående år. 2025 ska återvunnet material användas i produktionen av alla produkter inom kategorierna mobilt samt home appliances.
Snabbare tillverkning av förpackningar, och större andel återvunnet, bidrar också till minskade koldioxidutsläpp – och även en liten, liten förbättring i detta led får betydelse om man som Samsung tillverkar 500 miljoner produkter årligen. Han nämnde också företagets Eco Remote, som vidareutvecklas till att inte enbart laddas av ljus inomhus utan även av radiovågor (som till exempel hemmets trådlösa nätverk), och poängterade även att Samsung valt att göra tekniken öppen och tillgänglig för andra tillverkare – för att reducera mängden batterier i världen.
Samsung talade också om sitt samarbete med klädmärket Patagonia, där de i detta nu arbetar med att utveckla filter i tvättmaskiner som skall kunna filtrera bort de mikroplaster som annars hamnar i haven. En annan nyhet som nämndes var att Bespoke (där kunden kan välja bland olika färger) breddas på två sätt, dels med nya kyl/frysar (”French Door” med tre eller fyra dörrar) och dels med tvättmaskiner och torktumlare samt skaftdammsugare.
Mark Benson, Head of Products & Engineering SmartThings, berättade att fler än två tredjedelar av alla hem i USA är försedda med någon form av smart hem-produkt, och att vi nu börjar ana vad ett uppkopplat hem kan innebära. Mark Benson presenterade Home Connectivity Alliance (HCA) som lanserades under CES i samarbete med Electrolux, Haier, GE Appliances, Arçelik, Trane och American Standard Heating & Air Conditioning. HCA, som är en medlemsdriven organisation, grundades för att främja innovation och förse konsumenter med säkra, driftskompatibla apparater i deras uppkopplade hem, kan man läsa på organisationens hemsida Homeconnectivityalliance.org.
Procter & Gamble
Vid Procter & Gambles virtuella presskonferens på CES guidade Marc Pritchard, Chief Brand Officer, runt bland alla varumärken och produkter, och företaget lanserade också ett metaverse kallat BeautySPHERE, där man virtuellt kan interagera med såväl andra personer som en mängd skönhetsprodukter från Procter & Gambles olika varumärken.
På CES för två år sedan lanserade Oral-B sin nya serie elektriska tandborstar iO, som resultatet av sex års forsknings- och utvecklingsarbete (där fler än 250 patent innefattas), som kombinerar oscillerande, roterade rörelser med mikrovibrationer. På marknaden finns idag Oral B iO 6, 7, 8 och 9 – och under CES 2022 berättade Alita Vegas, Senior VP Global Oral Care, att de nu breddar serien i och med lansering av såväl nya flaggskeppet iO 10 som iO 4 och 5.
Mariana McQuattie, Senior VP Grooming North America, presenterade två nya produkter från Gillette – GilletteLabs with Exfoliating Bar och GilletteLabs Bugatti Special Edition Heated Razor.
Ola Larsson