2022.11.29

Electrolux och Houdini samarbetar för hållbar klädvård

Med hållbarhet och cirkulära affärsmodeller gemensamt utökar Electrolux och Houdini Sportswear sitt samarbete genom att öppna en hub i Houdinis nya flaggskeppsbutik på Kungsgatan i Stockholm.

I huben kommer Houdinis butikspersonal och kunder kunna fräscha upp, tvätta och förbättra använda plagg med hjälp av Electrolux tvätt- och torkmaskiner – detta är ett viktigt steg för att förlänga kläders livstid, anger Electrolux.

Electrolux har ett flerårigt samarbete med Houdini bakom sig, där båda företagen aktivt driver innovationer för framtidens syn på livsstil, mat, kläder, klädvård och siktar högt för att främja hållbarhet för både planeten och människan. Företagen driver gemensamma utvecklingsprojekt och arbetar tillsammans för att inspirera och sporra varandra för att utmana konventioner och designa bättre lösningar för framtiden, meddelar Electrolux.

Care, Repair and Reuse

I Houdinis nya butik på Kungsgatan finns ytor för Care och Repair samt en second-hand yta under namnet Reuse. Tanken är att förlänga kläders livstid och erbjuda alternativ till det traditionella ägandet. I butiken erbjuds även Rental, där konsumenten får möjlighet att hyra sina kläder i stället för att köpa.

– Det är otroligt spännande och roligt att vi fortsätter att fördjupa vårt samarbete med Houdini. Vi har samma vision när det gäller att främja en hälsosammare och mer ansvarstagande syn på kläder och klädvård. Vi ser fram emot att fortsätta skapa innovationer tillsammans kring klädvård och hur vi faktiskt ser till att behålla kläder i systemet längre. Vi kommer från olika delar av ekosystemet, men vi har båda en stark tro på att det är tillsammans som vi på riktigt kan övervinna de stora utmaningar branschen står inför, säger Tove Chevalley, Head of Innovation Hub på Electrolux.

Köket tar plats som butikens lägereld

I butiken finns också ett fullt utrustat kök som tagits fram i samarbete med Electrolux som ska fungera som en slags urban lägereld. Ytan är tänkt som en plats att hänga, prata och utbyta erfarenheter.

– Vi utforskar ständigt möjligheterna att göra saker smartare, bättre, vackrare och mer hållbara. Vår nya hub blir ett sätt för oss att tänka nytt kring allt från konsumtionsmönster till vårt syfte som företag. Med den nya butiken vill vi framför allt bygga relationer, vilket är en kontrast mot det mesta som händer i klädindustrin i dag. Med relationer följer empatiska värden som handlar om att sköta om, vårda och att dela både tacksamhet och kärlek med varandra. Ett köp helt utan en relation eller reflektion resulterar i slutändan bara i mer kläder. Och vi behöver inte mer kläder, vi behöver kläder som klarar mer, säger Eva Karlsson, CEO på Houdini.

Om Houdini Sportswear

Houdini är en brokig samling forskare, designers, konstnärer och äventyrare från Sverige med målet skapa framtidens cirkulära funktionskläder. Som ett företag lett av kvinnor, som innovatörer inom hållbar design och som pionjärer inom cirkulära affärsmodeller har Houdini sedan starten 1993 utmanat normer i branschen. I slutändan är syftet att inspirera och bidra till att återskapa bandet mellan människor och naturen.

Text: Ola Larsson