2021.12.17
Marknadsföringslagen revideras 28 maj 2022
Här kan Ni kort läsa om de viktigaste förändringarna:
Nya informationskrav:
– för marknadsföring av identiska varor.
– för marknadsplatser online.
– för konsumentrecensioner.
Förbjudna marknadsföringsmetoder:
– Falska och manipulerade konsumentrecensioner/rekommendationer t.ex. genom att endast publicera positiva recensioner.
– Att påstå att en recension kommer från en konsument om detta inte har kontrollerats.
– Bristande information om betald reklam.
– Otillbörlig vidareförsäljning av reklam.
– Köpa ”likes” på sociala medier.
Nya krav för prissänkningar
-
Vid en prissänkning ska det tidigare lägsta pris som varit under en period av minst 30 dagar före nuvarande prissänkning visas.
- Gäller försäljning av varor till konsumenter både online och i butik.
- Vid gradvis sänkning ska priset före första sänkningen anges.
- Undantag för varor som kan försämras eller med kort förbrukningsdatum.
Nya krav vid försäljning online
– Informera om priserna blivit personligt anpassade på basis av automatiskt beslutsfattande och profilering.
Nya krav vid distansköp
– Reglerna gäller inte om konsumenten inte åtagit sig att betala dvs. vid gåvor och gratistjänster.
– Förändrade regler om ångerrätt för digitala tjänster och digitalt innehåll.
– Information måste ges om bl.a. möjliga kommunikationsmedel via Internet.