2025.01.10
Marknadsutveckling november
Historiskt är november den starkaste sell-in månaden för vitvaror och hushållsapparater under året – så är fallet också i november 2024. Men nivån når inte upp till fjolårets motsvarande månad. De större vitvarorna (MDA) uppvisar en hyfsad månad värdemässigt medan de mindre hushållsapparaterna (SDA) drar ner de sammanlagda talen för branschen. Volymmässigt ser det omvänt ut.
Ser branschen en ljusning?
Nja, bedömningen är nog att det fortfarande finns faktorer som inte direkt gynnar utvecklingen för branschens försäljning – men likväl finns det en hel positiva tecken som dykt upp. De makroekonomiska förutsättningarna för både konsumtion (lägre räntebelastning, lägre inflation) och bostadsbyggnation och renoveringar (lägre finansierings- och materialkostnader) bedöms att påverka branschen positivt i framtiden.
Fortfarande är dock utfallet för branschen som helhet hittills under 2024 hela 9,4 procent lägre än 2023 värdemässigt. Något mer positivt ser det ut för den volymmässiga utveckling, där den samlade siffran är minus 3,6 procent jämfört med samma period 2023.
Ett positivt tecken för MDA i november
Vitvarorna (MDA) uppvisar ett plus (1,1 %) i månaden jämfört med samma månad förra året. Ackumulerat under årets gångna 11 månader är det fortfarande en minskning med 6,8 % av det värdemässiga utfallet gentemot 2023.
Hushållsapparaterna (SDA) ligger nu värdemässigt en bra bit under fjolåret (minus 15,5 %) gentemot föregående år. Värt att notera är att utfallet under 2024 är betydligt bättre för SDA än förrförra året 2022. Jämförelse ligger hela 11,5 procent bättre än detta år.
SDA ökar volym men värdet fortfarande under press
Inom MDA är det fortsättningsvis också segmentet ”tvätt- o tork” som bär upp siffrorna. För de övriga produktsegmenten inom är volymutvecklingen hittills under 2024 negativ. För hela MDA-segmentet sammanräknat är volymutvecklingen minus 9 procent.
En omvänd utveckling uppvisar SDA, där många ingående produktsegment istället ökar sell-in-volymerna – allra mest inom kategorien ”ironing” som innefattar strykjärn, strykstationer och s.k. steamers. Men också kategorierna inom ”Kitchen Appliances” där större köksmaskiner/assistenter och matberedare ökar ordentligt.
En annan produkt som inom samma kategori har gått extra bra i införsäljningen inför julen är varmluftsfritösen (AirFryer) där volymtalen under månaden ökade med nästan 80 procent gentemot samma månad 2023. Den borde givetvis ha varit en bra kandidat till Årets Julklapp nu när facit finns till hands. Historien om ”Årets Julklapp” i HUI’s regi började redan 1988 med att utse bakmaskinen till årets julklapp. Sedan dess har APPLiAs branschprodukter varit företrädda med wokpannan (1990), råsaftscentrifugen (2013) och robotdammsugaren (2015). Men i år blev det en doft som utsågs av HUI – unisexdoften. Det var andra gången eftersom att det redan 1993 utsågs ”en doft – parfym” till denna prestigefulla titel.