2024.11.26
Marknadsutveckling oktober
Den värdemässiga utvecklingen för marknaden för vitvaror (MDA) och hushållsapparater (SDA) under oktober uppvisar stora skillnader mellan dessa båda huvudsegment inom vår bransch.
Samlat för branschens båda huvudsegment MDA och SDA så är den värdemässiga utvecklingen under oktober något högre än årstakten hittills i år. Totalvärdena av branschföretagens sell-in redovisning ligger på drygt 10 procent under fjolåret nu när vi befinner oss i den period som traditionellt uppvisar den högsta säsongmässiga försäljningen under året; månaderna oktober och november.
Stora skillnader mellan vitvaror och hushållsapparater
När det gäller värdeutvecklingen för branschens huvudsegment av produkter, så kan det sammanfattas med att de större vitvarorna har en plus-månad bakom sig i oktober medan de mindre hushållsapparaterna uppvisar ett kraftig värdetapp gentemot oktober 2023. De båda segmenten avslutar årets tio första månader ackumulerat på minus 8,6 procent respektive 15,1 procent (se diagram).
Volymmässigt, för året hittills, ser siffrorna annorlunda ut: MDA uppvisar samlat minus 11 procent och SDA minus 1 procent. Jämfört med värdeutvecklingen märker vi då att snittpriserna sjunker ordentligt för de mindre hushållsapparaterna medan vitvarorna visar på en mindre ökning av snittpriserna.
Stora volymskillnader mellan kategorierna
Försäljningen av produkter inom kategorin ’ironing’ (stryk- och klädvårdsprodukter) har ökat markant under de gångna tio månaderna av innevarande år, med både strykjärn och steamers som har sålt mer jämfört med samma period 2023.
Tvätt- och tork-kategorien ligger hittills i nivå med fjolåret (-01,%) och har hjälpts upp till denna nivå av volymutvecklingen av underkategorierna ”toppmatade tvättmaskiner” och ”torktumlare med värmeväxlare” ingår, som ökat med 65 respektive 12 procent jämfört med samma period förra året.