Nyheter

Anmäld till ARN? Tänk på följande!
ARN är en nämnd bestående av 5 personer. Domaren som leder förhandlingen har minst hovrättskompetens. Övriga delen av nämnden består av 2 näringslivsföreträdare och 2 konsumentföreträdare. 2-4 personer av dessa är ofta jurister, men skall också ha sakkunskap inom sitt produktområde. APPLiAs företrädare i ARN är Kent Oderud och Matts Spångberg.

ARN: Häll ej reparerad direkt – ersättningsköp/skadestånd/hävning
Kunden köpte i oktober 2020 en induktionshäll. I december 2020 gick den sönder och kunden tog då samma dag kontakt med säljaren som hänvisade kunden till att lämna skriftlig reklamation på mejl. Kunden fick ingen information om låneprodukt och då familjen har svåra matallergier köpte han samma dag en ny häll av annan säljare.

ARN: Ugn exakt temeratursäkerhet – omleverans/hävning
Kunden köpte i maj 2018 en inbyggnadsugn. Ugnen har enligt teknisk dokumentation exakt temperatursäkerhet. I maj 2019 upptäckte de att ugnen inte kom upp till inställd temperatur och felanmälde produkten. De blev fakturerade för teknikerbesöket då inget fel kunde hittas.

ARN: Kokzon häll – hävning
Kunden köpte i mars 2019 en häll med 5 års garanti. I januari 2021 upptäckte kunden att hällen inte värmde hela kokzonen utan bara del av zonen. Kunden begär att få häva köpet. Säljaren hävdar att kunden felanmälde touchpanelen och i februari 2021 byttes den av tekniker och fungerade felfritt vid testkörning.

ARN: Prisfel på Internet köp av flera dammsugare – Begäran om fullgörande av köp
Kunden lade en beställning på 3 dammsugare till 80 procent rabatt och fick en orderbekräftelse. Säljaren har av misstag angivet fel pris och orderbekräftelsen utgör inte att bindande köp kommit till stånd. Säljaren har dagen efter makulerat bekräftelsen och informerat kunden om prisfelet.

ARN: Lagerprodukt såld som ny – skadestånd
Kunden köpte en frys i februari 2019. I juli 2020 slutade den att fungera, samma sak hände i september 2020 och december 2020. Vid tillfället i december kontaktade kunden säljaren och reparatören som konstaterade att produkten tillverkades 2013.

ARN: Elektronikfel i varmluftsugn – hävning och skadestånd
Kunden köpte i december 2020 en varmluftsugn. I februari 2021 upptäcktes ett elektronikfel och ett fel på varmluftsfunktionen. Elektronikfelet innebär att ugnen signalerar att pyrolytisk rengöring behövs onormalt ofta. Varmluftsfunktionen fungerar inte som önskat då del av mat bränns i ena änden och blir blek i andra änden.

ARN: Avsaknad av servicerapport – omleverans
Kunden köpte en tvättmaskin i september 2019. Vid första tvätten skramlade maskinen och tekniker bokades upp. Teknikern uppgav vid besök att ljudet skulle försvinna med tiden och att den kunde användas som normalt.

ARN: Samma fel efter reklamationstid – omleverans/hävning eller avhjälpande
Kunden köpte en vinkyl i december 2017. Under 2020 reparerades en fläkt kostnadsfritt. I januari 2021 gick samma fläkt sönder igen varvid säljaren vägrade byta ut den eller reparera den. Kunden har erbjudits en fläkt gratis av tillverkaren för egen bekostad reparation.

ARN: Rost i tvättmaskin – kostnadsfritt avhjälpande
Kunden köpte i oktober 2019 en toppmatad tvättmaskin med 1 års garanti. På grund av transportskada på locket togs produkten i bruk först i januari 2020. I november 2020 upptäcktes rost på det utbytta locket.

ARN: Fel i torktumlare – omleverans och betalningsbefrielse för servicefakturor
Kunden köpte i september 2018 en torktumlare. Kunden upptäckte redan från början att det uppstod ovanligt mycket ludd och att flera handdukar slitits sönder. I oktober 2020 reklamerade kunden felet och vid 2 tillfällen var tekniker på plats, företaget har även tagit in maskinen för långtidstest.

Vinnare & förlorare i e-handeln 2021
I Nets nyligen släppta rapport Svensk E-handel 2021 kan man läsa att svenskarnas handel på nätet ökade med 10,1 procent ifjol, efter att 2020 för första gången någonsin minskat.