Nyheter

Poddtips
På fredagar sänds nya avsnitt av Market Headlines, som lättsamt sammanfattar veckans viktigaste händelser inom detaljhandeln med tonvikt på sällanköpshandeln. Podden tar upp såväl stora som små händelser på marknaden.

Minskad byggtakt under det första kvartalet 2022
Statistiska Centralbyrån presenterade i veckan antalet påbörjade bostäder i Sverige under det första kvartalet. Rapporten visar att det påbörjades nyproduktion av totalt cirka 14 100 nya bostadslägenheter under det första kvartalet 2022.

Ta det kallt i sommar
Vi minns alla värmeböljan 2018. Enligt SMHI var det den varmaste sommaren som hittills uppmätts i Sverige. Fläktarna tog snabbt slut i affärerna och med en ny sommar på intågande är det hög tid att förbereda hemmet redan nu. APPLiAnytt har därför listat några av årets svalaste produkter på fläktmarknaden!

Hej Marcus Isgren, ordförande och chef för ARN, berätta om er verksamhet?
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) avgör ärenden där konsumenter är i tvist med företag. APPLiAnytt tog en pratstund med Marcus Isgren, ordförande och chef för ARN, om hur det går till när ett ärende tas upp, hur det statistiskt ser ut för fall inom elektronikbranschen och minnesvärda fall.

APPLiA och ARN
Inom vårt branschsegment säljs årligen cirka 8 000 000 hushållsapparater. ARN prövar ärenden där konsumenter klagar under reklamationstid 3 år (i enlighet med KKL) men även ärenden där konsumenten erhållit förlängd garanti. I sig innebär det att cirka 25 000 000 – 30 000 000 produkter varje år skulle kunna bli ett ARN-ärende.

Anmäld till ARN? Tänk på följande!
ARN är en nämnd bestående av 5 personer. Domaren som leder förhandlingen har minst hovrättskompetens. Övriga delen av nämnden består av 2 näringslivsföreträdare och 2 konsumentföreträdare. 2-4 personer av dessa är ofta jurister, men skall också ha sakkunskap inom sitt produktområde. APPLiAs företrädare i ARN är Kent Oderud och Matts Spångberg.

ARN: Häll ej reparerad direkt – ersättningsköp/skadestånd/hävning
Kunden köpte i oktober 2020 en induktionshäll. I december 2020 gick den sönder och kunden tog då samma dag kontakt med säljaren som hänvisade kunden till att lämna skriftlig reklamation på mejl. Kunden fick ingen information om låneprodukt och då familjen har svåra matallergier köpte han samma dag en ny häll av annan säljare.

ARN: Ugn exakt temeratursäkerhet – omleverans/hävning
Kunden köpte i maj 2018 en inbyggnadsugn. Ugnen har enligt teknisk dokumentation exakt temperatursäkerhet. I maj 2019 upptäckte de att ugnen inte kom upp till inställd temperatur och felanmälde produkten. De blev fakturerade för teknikerbesöket då inget fel kunde hittas.

ARN: Kokzon häll – hävning
Kunden köpte i mars 2019 en häll med 5 års garanti. I januari 2021 upptäckte kunden att hällen inte värmde hela kokzonen utan bara del av zonen. Kunden begär att få häva köpet. Säljaren hävdar att kunden felanmälde touchpanelen och i februari 2021 byttes den av tekniker och fungerade felfritt vid testkörning.

ARN: Prisfel på Internet köp av flera dammsugare – Begäran om fullgörande av köp
Kunden lade en beställning på 3 dammsugare till 80 procent rabatt och fick en orderbekräftelse. Säljaren har av misstag angivet fel pris och orderbekräftelsen utgör inte att bindande köp kommit till stånd. Säljaren har dagen efter makulerat bekräftelsen och informerat kunden om prisfelet.

ARN: Lagerprodukt såld som ny – skadestånd
Kunden köpte en frys i februari 2019. I juli 2020 slutade den att fungera, samma sak hände i september 2020 och december 2020. Vid tillfället i december kontaktade kunden säljaren och reparatören som konstaterade att produkten tillverkades 2013.

ARN: Elektronikfel i varmluftsugn – hävning och skadestånd
Kunden köpte i december 2020 en varmluftsugn. I februari 2021 upptäcktes ett elektronikfel och ett fel på varmluftsfunktionen. Elektronikfelet innebär att ugnen signalerar att pyrolytisk rengöring behövs onormalt ofta. Varmluftsfunktionen fungerar inte som önskat då del av mat bränns i ena änden och blir blek i andra änden.