Nyheter
OBH Nordica lanserar dammsugare
OBH Nordica meddelar att man sedan 2002 varit en av de största tillverkarna inom den nordiska hushållsproduktbranschen, och att man genom moderbolaget Groupe SEB är en global spelare inom samma kategori. Från matberedning till kläd- och hårvård, har OBH Nordica nu tagit steget till en helt ny produktkategori på den nordiska marknaden, och lanserar en […]
Vitvaruexperten köper vitvarubolaget
Vitvaruexperten.com Nordic AB meddelar att man förvärvar en majoritet av Vitvarubolaget i Sundbyberg AB och breddar sitt utbud av produkter och tjänster. Vitvarubolaget i Sundbyberg AB är en lokal aktör i norra Stockholm som säljer en rad ledande varumärken och erbjuder leverans samt installationstjänster i Stockholm. Bolaget har också en unik position inom återförsäljning av […]
33 procent fler uppkopplade prylar 2018
Telia meddelar att svenskarna fortsätter att koppla upp sina hem och vi har nu 16,9 uppkopplade saker per hushåll, fyra fler än 2017 (12,7), vilket motsvarar en ökning på 33 procent. Läs hela artikeln på APPLiAnytt
Electrolux bland de främsta inom hållbarhet och klimat
Electrolux meddelar att man 22 januari utnämnts som ett av världens främsta företag inom hållbarhet och klimatarbete i två prestigefyllda globala rankningar. Electrolux kvalar in både på den globala topp 100-listan av världens främsta företag inom hållbarhet och tilldelas även för tredje året i rad en plats på CDP:s A-lista för sitt arbete mot klimatförändringar. Läs […]
ELON stärker på nätet – ökar med 44 procent
ELON meddelar att man stärker sin försäljning på nätet och ökar den med 44 procent under 2018, jämfört med föregående år, och förklarar att ökningen är ett resultat av en tydlig satsning från företaget, med ny expertis, optimerad sajt och smartare kampanjer. Läs hela artikeln på APPLiAnytt
Bevisbörda under garantitid
En kund reklamerade ett internetköp efter nio månader, eftersom kunden upptäckt att bara tre av fyra plattor angav full effekt på spisen och begärde hävning alternativt utbyte av spisen. Näringsidkaren hade, utan att undersöka spisen, till kunden hävdat att eftersom kunden inte påvisat att spisen var inkopplad av licensierad elektriker så förelåg inte ursprungligt fel. […]
Ansvar för resultat vid eget arbete eller installation
En konsument hade köpt en originalreservdel (tvättmaskinspump). När konsumenten fick reservdelen insåg han att det skulle bli svårt att reparera. Han tog då kontakt med en installatör som skulle hjälpa honom att installera reservdelen. När installationen misslyckats reklamerade konsumenten reservdelen då han ansåg att installationsanvisningarna inte var tillräckligt tydliga då inte ens installatören klarat av att utföra installationen. […]
Transport vid reklamation
En konsument reklamerade fel i produkt. Produkten har konsumenten själv transporterat och installerat i sitt hus på en skärgårdsö. Konsumenten har krävt kostnadsfritt avhjälpande. Företaget har erbjudit sig att undersöka produkten på plats men krävt ersättning för den tid och transportkostnader som det innebär att ta sig ut till konsumenten dit det inte finns reguljär […]
Rätt till ny reklamationsfrist
En konsument köper en produkt i butik. Produkten har sedan varit inne på service vid fyra tillfällen under fem år. Konsumenten vill därför häva köpet, då denne inte längre anser sig ha förtroende för produkten. Företaget har konstaterat att denna produkt haft fyra olika typer av fel. Det första felet avhjälptes under garantitid. Fel två […]
Rätt till bruksanvisning på svenska
En konsument köpte en produkt i butik. Inte någonstans framgick det att produkten såldes utan en svensk bruksanvisning, vilket konsumenten upptäcker när han packar upp produkten. Konsumenten vill häva köpet, då denne inte anser sig kunna förstå produktens alla fördelar och har svårt att ta till sig informationen på annat språk Företaget har konstaterat att […]
Rätt att undersöka fel
En konsument har reklamerat sin produkt vid två tidigare tillfällen, då den har reparerats för olika fel. Nu har produkten återigen gått sönder och kunden vill därför ha en ny produkt, alternativt häva köpet, åtta månader efter att varan är inköpt. Konsumenten vill inte att produkten repareras ytterligare en gång då kunden anser att han […]
Företagets rätt att sälja eller kasta produkt som inte hämtats ut av kund
Det händer ofta att personer lämnar in en produkt för reparation och efter att ha fått ett kostnadsförslag inte hör av sig. Om produkten inte hämtas ut blir den ofta stående på verkstaden under en längre tid. Ibland skickar företaget ett SMS eller ett brev till kunden för att få information om man skall laga apparaten. I många […]