Nyheter

2022.06.22

Maj – en tuff månad maj för branschen

Fortfarande har branschen en bättre utveckling än jämförelseåret 2020, men gentemot föregående pandemiår 2021 förlorar branschen nu mark. Samlat vitvaror (MDA) och hushållsapparater (SDA) ligger vi värdemässigt efter årets första fem månader 3,8 procent under samma period förra året.   Hela sällanköpshandel backar Handelsrådet inom HUI presenterade idag hur det första kvartalet rullat på för […]

Läs mer om Maj – en tuff månad maj för branschen
2022.06.22

Ordförande har ordet: Stark retail i juli/wholesale är ”out of office”

Vad kan vi förvänta oss av sommaren förutom sol och sand mellan tårna? Ordförande Kent Oderud har tittat på sommarens siffror från försäljningen 2021. Vi vet ju att juli är en stark retailmånad för vitvaror och elektronikvaror med ett månadsindex av 8 procent (2021) av årsförsäljningen. Kunderna finns där i hög grad för att uppdatera […]

Läs mer om Ordförande har ordet: Stark retail i juli/wholesale är ”out of office”
2022.05.24

Trög april för branschen

Det blir alldeles klart att branschutvecklingen inte klarar av att nå föregående års rekordsiffror under detta år. Men jämfört med 2020 ser siffrorna fram till april fortsatt positiva ut.

Läs mer om Trög april för branschen
2022.05.23

Minskad byggtakt under det första kvartalet 2022

Statistiska Centralbyrån presenterade i veckan antalet påbörjade bostäder i Sverige under det första kvartalet. Rapporten visar att det påbörjades nyproduktion av totalt cirka 14 100 nya bostadslägenheter under det första kvartalet 2022.

Läs mer om Minskad byggtakt under det första kvartalet 2022
2022.05.04

5,1 miljoner bostäder i landet

SCB meddelade i sin årsrapport att bostadsbeståndet per den 31 december 2021 i Sverige nu var nära att passera 5,1 miljoner bostäder – antalet bostadslägenheter i de olika bostadsformerna uppgick nämligen till 5 096 007 bostäder.

Läs mer om 5,1 miljoner bostäder i landet
2022.04.27

Totalmarknad 2021 i konsumentvärde och antal

APPLiAnytt kan nu presentera de slutgiltiga marknadssiffrorna i både värde och volym gällande totalmarknaden för vitvaror och hushållsapparater under 2021 i Sverige.

Läs mer om Totalmarknad 2021 i konsumentvärde och antal
2022.04.27

APPLiA-kvartalet i siffror

APPLiAnytt presenterar här branschens kvartalssiffror. Det visar sig att även om jämförelsen mot 2021 är svagt negativ så stabiliserar sig branschens försäljning på en hög postpandeminivå.

Läs mer om APPLiA-kvartalet i siffror
2022.03.23

Branschutvecklingen i februari

APPLiAnytt presenterar branschutvecklingen i februari: Branschen håller som helhet fjolårets rekordsiffror i februari men stora olikheter uppvisas mellan de större vitvarorna (som ökar) och de mindre hushållsapparaterna, som backar.

Läs mer om Branschutvecklingen i februari
2022.03.16

Vilken månad säljer branschens produkter bäst?

Under 2021 seglar en ny månad upp som bästa försäljningsmånad. Inte helt överraskande är det november som såväl leverantörs- som återförsäljarledet haft starkast försäljning.   November har tagit över som den månad under året där leverantörsföretagen (sell-in) och återförsäljarledet (sell-out) visar sig vara den absolut starkaste för båda distributionsleden under 2021. Handelsrådet HUI Research, som […]

Läs mer om Vilken månad säljer branschens produkter bäst?
2022.03.09

Häng med i branschtrenderna – del 3

Nu kommer den tredje och sista delen i vår serie där vi presenterar några av branschens viktigaste produkttrender och fokuserar denna gång på segmenten hemmets mest centrala hjälpredor – SPIS, UGN, HÄLL och FLÄKT.

Läs mer om Häng med i branschtrenderna – del 3
2022.03.02

2022 startar positivt för branschen

Enligt siffror från januaris försäljning kan APPLiAnytt konstatera att 2022 startar svagt positivt! Avancerade kaffe- och espressomaskiner är speciellt synliga i SDA-försäljningen tillsammans med ett dyrare segment av dammsugare.

Läs mer om 2022 startar positivt för branschen
2022.02.23

Häng med i branschtrenderna – del 2

APPLiAnytt fortsätter vår serie där vi presenterar några av branschens viktigaste produkttrender och nu har vi hunnit fram till MDA (vitvaror).

Läs mer om Häng med i branschtrenderna – del 2