Nyheter
Förbättrat tvistlösningsförfarande hos Allmänna reklamationsnämnden
Regeringen har nyligen tagit ett viktigt steg för att effektivisera tvistlösningsprocessen hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Enligt en lagrådsremiss som har beslutats öppnas möjligheten för regeringen att införa en avgift vid prövning av tvister hos ARN. De senaste åren har antalet ärenden som skickas in till ARN ökat markant, mellan åren 2016 och 2022 med över […]
APPLiA om konsumentköp 2023
Applias nya bestämmelser kommer inom kort att publiceras på hemsidan efter slutrevidering i samråd med Konsumentverket. De nya bestämmelserna följer den nya lagstiftningen som infördes i maj 2022 och kommer att gälla retroaktivt så att alla köp gjorda efter maj 2022 hanteras lika. Revideringen av Konsumentköplagen har utökat den omvända bevisbördan från 6 månader till […]
APPLiA inför 2 års garanti i de nya konsumentbestämmelser
Den 1 maj i år ändrades den svenska konsumentköplagen vilket utökade den omvända bevisbördan från sex månader till två år. Omvänd bevisbörda innebär att säljaren har bevisbördan vid en reklamation och måste då kunna styrka handhavandefel av konsumenten för att inte bli ansvarig för reklamationen. Vid eventuella oklarheter ansvarar säljaren för dessa. APPLiA har infört […]
Hej Marcus Isgren, ordförande och chef för ARN, berätta om er verksamhet?
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) avgör ärenden där konsumenter är i tvist med företag. APPLiAnytt tog en pratstund med Marcus Isgren, ordförande och chef för ARN, om hur det går till när ett ärende tas upp, hur det statistiskt ser ut för fall inom elektronikbranschen och minnesvärda fall.
APPLiA och ARN
Inom vårt branschsegment säljs årligen cirka 8 000 000 hushållsapparater. ARN prövar ärenden där konsumenter klagar under reklamationstid 3 år (i enlighet med KKL) men även ärenden där konsumenten erhållit förlängd garanti. I sig innebär det att cirka 25 000 000 – 30 000 000 produkter varje år skulle kunna bli ett ARN-ärende.
Anmäld till ARN? Tänk på följande!
ARN är en nämnd bestående av 5 personer. Domaren som leder förhandlingen har minst hovrättskompetens. Övriga delen av nämnden består av 2 näringslivsföreträdare och 2 konsumentföreträdare. 2-4 personer av dessa är ofta jurister, men skall också ha sakkunskap inom sitt produktområde. APPLiAs företrädare i ARN är Kent Oderud och Matts Spångberg.
Nya konsumentköplagen
En stor förändring i den nya konsumentköplagen har att göra med så kallad omvänd bevisbörda. Med den nya lagen förlängs den omvända bevisbördan från sex månader till två år. Den omvända bevisbördan innebär att det är upp till säljaren att bevisa att felet orsakats av köparen om säljaren inte kan påvisa det anses felet vara […]
Sex månader blir två år i konsumentköplagen 1 maj 2022
Den 1 maj började den nya konsumentköplagen gälla. En stor förändring i den nya lagen har att göra med så kallad omvänd bevisbörda. Med den nya lagen förlängs den omvända bevisbördan från sex månader till två år.
APPLiA:s leveransbestämmelser inom reparation
APPLiA har en lång tradition av att vara företagen behjälpliga med leveransbestämmelser i kundrelationer. Här har vi sammanfattat vilka leveransbestämmelser som är behjälpliga vid reparation.
APPLiA:s leveransbestämmelser inom bygg
APPLiA har en lång tradition av att vara företagen behjälpliga med leveransbestämmelser i kundrelationer. Här har vi sammanfattat vilka leveransbestämmelser som är behjälpliga kring bygg.
Konsumentköplagen förändras den 1 mars 2022
Under våren 2022 sker förändringar i konsumentköplagen när svensk rätt anpassas efter EU:s nya regler om konsumentköp. Här har APPLiA sammanfattat vilka de största förändringarna blir.
Marknadsföringslagen revideras 28 maj 2022
Här kan Ni kort läsa om de viktigaste förändringarna: Nya informationskrav: – för marknadsföring av identiska varor. – för marknadsplatser online. – för konsumentrecensioner. Förbjudna marknadsföringsmetoder: – Falska och manipulerade konsumentrecensioner/rekommendationer t.ex. genom att endast publicera positiva recensioner. – Att påstå att en recension kommer från en konsument om detta inte har kontrollerats. – Bristande […]